Door Thomas Hurkx
2 maart 2022
Sinds 1 maart 2022 versterkt Nanja van Rijsse het team van Wallaart & Kusse. Met haar ervaring als algemeen directeur van stichting Women Skate the World heeft Nanja al de nodige ervaring opgedaan als lobbyist. Thomas Hurkx, stagiair bij Wallaart & Kusse, sprak met haar over de campagne voor toiletten bij een skatepark op Zeeburgereiland. Een succesverhaal: inmiddels zijn toiletten onderdeel van het beleid bij de bouw van nieuwe skateparken in heel Amsterdam.
‘Als je over het skatepark loopt, dan denk je toch: die wc heb ik gebouwd’, grapt Nanja. Met haar stichting Women Skate the World zet ze zich sinds 2019 in voor gelijkwaardigheid binnen de skate community, en is skateboarden het middel voor het vergroten van zelfvertrouwen, doorzettingsvermogen en empowerment van meiden en vrouwen. De inspiratie voor dit platform kwam uit positieve ervaringen van vrouwen met skateboarden; niet alleen in Nederland, maar ook in Palestina, Griekenland en Iraaks Koerdistan.
‘Als je het hebt over diversiteit en veiligheid in skateparken, dan moet gelijkheid de basis zijn’. Mede daarom besloot Nanja samen met haar collega’s dat het tijd was om te beginnen bij toiletten. Een vergadering met buurtbewoners en andere stakeholders voor een nieuw skatepark op Zeeburgereiland was de uitgelezen kans om dit issue aan te kaarten, en aanwezigen te confronteren met dit probleem. ‘Veel van de aanwezige bewoners waren het eens met ons voorstel, wat enorm hielp’.
Dit was pas het begin. Na deze bijeenkomst stond het issue op de agenda, maar kwam de volgende fase: het vasthouden van de aandacht. ‘Goed contact onderhouden met de betrokken ambtenaar en mensen bij het skatepark, en steeds opnieuw het probleem aankaarten: is hier al een toilet?’. Daarbij was het belangrijk om het uiteindelijke doel goed ogen te hebben, waardoor je ook jezelf kunt inzetten, vertelt Nanja: ‘Op een gegeven moment vroeg ik overal naar de aanwezigheid van een toilet, en werd ik dat meisje van het toilet. Maar daarmee kon ik mezelf juist inzetten voor ons doel’.
Toch ging het niet allemaal vanzelf. De mensen die de skateparken ontwerpen, zijn nog vaak mannen. Het issue van toiletten wordt daarom vaak vergeten, simpelweg omdat het probleem niet wordt gezien door deze groep. Nanja vertelt dat het daarom belangrijk is om je bewust te zijn van de beeldvorming in je lobbystrategie: ‘Omdat ons plan door zogenaamde feministische woorden mensen kan triggeren, moeten we nadenken over wie onze campagne gaat zien, wat de taal is, en hoe de doelgroep er uitziet’. Er werden stickers met qr-codes gemaakt, ‘pee-titions’ uitgeschreven, en zelfs ansichtkaarten waar de boodschap werd verkondigd.
Daar ligt een belangrijk deel van het succes van de campagne. Deze constante aandacht zorgde voor meer draagvlak en bewustzijn. Inmiddels worden toiletten meegenomen in het ontwerp van nieuwe skateparken in heel Amsterdam, waarmee het issue onderdeel van beleid is geworden. Voor toekomstige burgerlobbyisten heeft Nanja de volgende tips: ‘Zorg voor een concreet verhaal, waarbij het beeld en de taal moet kloppen. En ben je bewust met wie je praat, en pas daar je verhaal op aan’.