De winkelstraten zijn leeg en bedrijven sluiten de deuren; voor retailers is de coronacrisis steeds meer voelbaar. Inmiddels is het alweer tijd voor de zomersale, waar de grotere ketens gebruik van maken om hun voorraden kwijt te raken. Voor de kleinere ondernemer is het echter praktisch onmogelijk om deze prijzenoorlog aan te gaan. Annemiek Buijs en Karin Vink, eigenaren van het dameskledingmerk ‘Femmes du Sud’, pleiten daarom voor een verbod op de uitverkoop tot 1 juli. De twee ondernemers startten een petitie: ‘Geen sale voor 1/7, alsjeblieft niet!’. De oproep werd ook in de Kamer gehoord en een meerderheid steunt het uitstel van de uitverkoop. Wessel Deelstra sprak met Annemiek Buijs over de petitie.   

Wat zijn de gevolgen van de coronacrisis voor jullie bedrijf? 

“De ‘intelligente lockdown’ zorgt alsnog voor het stilvallen van de business, ondanks dat de winkels eigenlijk open mogen blijven. In de kledingindustrie zijn er zomer- en wintercollecties. De coronacrisis leidt tot enorme problemen rond deze collecties en de voorraden van de winkeliers. Winkeliers moeten uiteindelijk van hun voorraden af. De bedrijven die hierin het voortouw kunnen nemen, door middel van de ‘sale’,  zijn de grote bedrijven. De kleinere winkelier heeft de marge van de volledige prijs harder nodig en kan daarom niet zomaar met de prijs stunten.” 

En dus willen jullie een verbod op de sale.

“Met een verbod kunnen we de kleine zelfstandige retailer laten overleven. Sinds 1984 is er in Nederland geen wet- en regelgeving meer voor de uitverkoop, zoals dit in België nog wel het geval is. Door deze wet wordt de kleinere retailer beschermd. De grote en kleine winkels verkopen soms dezelfde merken. Wanneer daar grote prijsverschillen in ontstaan gaat dit ten koste van degene die geen hoge korting kan aanbieden, oftewel de kleine zelfstandige retailer.”

“Deze petitie zet dit onderwerp hoger op de agenda”

Er is gebruik gemaakt van een petitie. Waarom? 

“We hebben allereerst met een aantal winkels gezegd; ‘laten we samenwerken in deze tijd’. We bedachten toen allerlei slogans als ‘Steun de lokale winkelier’. Er is alleen geen wet die iedereen zich hieraan laat houden. Mijn compagnon heeft toen bedacht dat we wellicht met een petitie meer konden bereiken. Hiermee kunnen we het tastbaar maken en laten zien bij hoeveel bedrijven dit speelt. Ook wordt er in de retail sector al langer gesproken over de ‘uitverkoopwet’. Deze petitie zet dit onderwerp hoger op de agenda. Door de coronacrisis werd de impact en het belang van wetgeving nog duidelijker.” 

Wat hadden jullie verwacht van de petitie? 

“Het is boven verwachting verlopen. Allereerst hebben we de petitie rondgestuurd via onze eigen retailers en zo is deze op verschillende sociale media en LinkedIn-accounts beland. Er ontstond een sneeuwbaleffect; binnen 2 weken hadden we al meer dan 6000 handtekeningen. We hadden eigenlijk alleen support uit de retail sector zelf verwacht, maar ook consumenten bleken het probleem te begrijpen en achter ons te staan.”

De sociale media heeft dus ook grote rol gespeeld.

“Sociale media was voor de petitie onwijs belangrijk. De eerst alleen ‘offline’ toegankelijke winkels zijn nu ook heel zichtbaar geworden op deze platformen. De noodzaak hiervan kwam door de coronacrisis extra naar voren. Het zorgt voor het doorgaan van de verkoop en aan de andere kant biedt het ook een platform voor bijvoorbeeld de verspreiding van een petitie. Door de coronacrisis is het voor retailers duidelijk geworden hoe belangrijk het is om online zichtbaar te zijn. Ook na de crisis kunnen deze bedrijven ‘online’ aanwezig blijven. Een wellicht blijvend positief gevolg van de crisis.

“Brancheorganisaties hebben geen stappen ondernomen, want die zitten in een tweestrijd”

De petitie heeft veel aandacht gekregen in de Tweede Kamer. Waardoor komt dit?

“Naast de sociale media hadden we ook contact met een aantal Tweede Kamerleden. Thierry Aartsen, Kamerlid VVD, hebben wij persoonlijk gesproken over het onderwerp. Ook staatssecretaris Keijzer van Economische Zaken en Klimaat steunde het initiatief voor een petitie. Zo kwam de petitie met veel handtekeningen in een zeer korte tijd in de Tweede Kamer terecht.”

Ondertussen is er zelfs een meerderheid in de Tweede Kamer voor een verbod op de ‘sale’.

“Ik denk dat de petitie hiervoor wel de aanleiding is geweest, want wij boden echt iets concreets aan. Brancheorganisaties hebben geen stappen ondernomen, want die zitten in een tweestrijd tussen de grote en de kleine ondernemers. Dus hebben wij zelf actie ondernomen. Er is nu een meerderheid in de Tweede Kamer, maar wij blijven niet stilzitten. We willen echt de retailer in deze situatie helpen en zijn daarom bezig met meerdere acties.”

Eind mei is bekend geworden dat het kabinet niet ingaat op de wens van de winkeliers voor een tijdelijk verbod op de uitverkoop. Het is juridisch niet mogelijk om op korte termijn het verbod te laten gelden voor online-winkels. De fysieke winkels zijn er niet bij gebaat wanneer online winkelen aantrekkelijker wordt. 

“Wij vinden dit natuurlijk erg jammer. Maar we zijn wel blij met de ontstane solidariteit onder de retailers. Je ziet dat uit respect tussen de kleine winkeliers men nog niet is gaan stunten met de prijzen.”