Door Wietse Jelles

Op 21 mei organiseert WKPA een open training lobbyen & issuemanagement, speciaal voor communicatieprofessionals. Dat roept wellicht de vraag op wat de communicatieprofessional met lobbyen zou moeten doen. WKPA’er Wietse Jelles sprak eerder daarover met Simon den Haak, voormalig adviseur en woordvoerder van meerdere ministers en staatssecretarissen. Simon heeft uitgebreide ervaring op het snijvlak van politieke campagnes, public affairs en corporate communicatie en is op dit moment eigenaar van een communicatiebureau. Specialist op PR én PA dus!

Wat is jouw eigen ervaring op het snijvlak van communicatie en public affairs?

Ik heb inmiddels bijna 15 jaar ervaring op en rond het Binnenhof en in het bedrijfsleven. Bij strategische vraagstukken en communicatie-uitdagingen ontwikkel ik samen met opdrachtgevers een assertieve aanpak om de regie te houden of te herwinnen. Gebaseerd op een duidelijke strategie help ik organisaties een beter verhaal te vertellen. Richting de media, politici, ambtenaren, toezichthouders en het brede publiek. Zodat hun boodschap goed tussen de oren komt bij relevante stakeholders en de belangen van de organisatie beschermd worden. Of het nu gaat om een ingewikkeld dossier in de Tweede Kamer of een public relations issue dat een reputatie dreigt te beschadigen.

Wat is het verschil tussen communicatie en public affairs?

Heel kort door de bocht: Communicatie gaat over het verbeteren van een reputatie, een imago of een merk. Op die manier draag je bij aan het algehele succes van je bedrijf, organisatie of opdrachtgever. Bij een geslaagde lobby daarentegen zorg je er voor dat iemand ánders dankzij jouw hulp een betere reputatie krijgt.

Gescheiden werelden dus?

Vroeger gold de vuistregel: Public Affairs doe je met de volumeknop op 0, voor Public Relations draai je de speakers helemaal open. Tegenwoordig zie ik dat een heldere positionering van een organisatie of bedrijf in het publieke debat cruciaal is voor zowel lobby als communicatie succes. Daarmee zijn PA en PR veel meer verbonden geraakt dan voorheen. Een goede ontwikkeling wat mij betreft, want de tijd van de ontransparante achter-de-schermen-lobby is echt voorbij. Kijk maar naar de AEX-topmannen die in een geblindeerd busje op bezoek gingen in het Catshuis. De samenleving accepteert dat niet meer en dat is maar goed ook.

Waarom zouden communicatieprofessionals behoefte moeten hebben aan een training over public affairs?

In het huidige politieke en media-landschap is een moderne, creatieve en vindingrijke aanpak vereist om succes te behalen. Daarom kijk ik altijd naar de volledige communicatiestrategie van een organisatie. Public relations en public affairs zijn voor mij onlosmakelijk met elkaar verbonden, omdat de positionering in het publieke debat tegenwoordig doorslaggevend is. PA en PR zijn afzonderlijke specialismen, maar een goede professional slaagt erin om effectief samen te werken en heeft altijd oog voor de effecten van communicatie op lobby en Vice versa. Daarvoor is deze training een mooi opstapje.