NIEUWEGEIN – Terwijl politiek Den Haag verwoede pogingen doet te formeren, zijn lokale politici alweer druk met de voorbereidingen voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2018. Daarmee klinkt tevens het startschot voor organisaties om flink te gaan lobbyen. Dat geldt ook voor de vrijwillige ambassadeurs van de belangenvereniging Per Saldo, dat opkomt voor mensen met een Persoonsgebonden Budget (PGB). Maar succesvol lobbyen, hoe doe je dat eigenlijk? Dat leerden de vrijwilligers op 27 juni tijdens een training van Lobby Lokaal.
De vrijwillige ambassadeurs van Per Saldo zijn zelf budgethouder of hebben iemand in hun directe omgeving die zich in deze positie bevindt. Zij weten dan ook als geen ander wat de belangen van budgethouders zijn. “De vraag is alleen wat de beste manier is om te lobbyen en wanneer dit moet gebeuren, vooral met het oog op de aankomende verkiezingen”, vertelt belangenbehartiger Silke Kuijpers van Per Saldo. Reden genoeg voor de vereniging om de hulp in te schakelen van Lobby Lokaal, een nieuw initiatief dat lobbyen op lokaal niveau voor iedereen mogelijk wil maken.
Lobby Lokaal is een initiatief van Mara van Waveren van lobbykantoor Wallaart & Kusse Public Affairs (WKPA). Van Waveren: ‘Lobbyen kan bijdragen aan het nemen van juiste beslissingen, maar alleen als iedereen de mogelijkheid heeft om te lobbyen. Er zijn mensen, organisaties en initiatieven die minder toegang hebben tot de lobby. Dit komt door een gebrek aan kennis, tijd en geld. Terwijl ook die belangen heel belangrijk zijn voor het maken van een goede afweging. Lobby Lokaal helpt deze groepen om hun stem te laten horen.’
Met een gratis lobbytraining zijn de vrijwillige ambassadeurs van Per Saldo klaargestoomd om hun lobby in de gemeente te beginnen. Ze weten nu precies hoe ze een goede kernboodschap moeten maken en ze zijn op de hoogte van de verschillende lobbystijlen die voorhanden zijn. Ook gingen ze in gesprek met het Utrechtse raadslid Maarten Koning over manieren om de gemeente te benaderen. ‘De vrijwilligers hebben snel de neiging met tal van casussen te komen, maar voor ons is het vooral belangrijk te zien wat het grotere probleem is’, vertelt Maarten. ‘Je impact is groter wanneer je niet alleen met voorbeelden uit de praktijk komt maar ook kan aantonen welk probleem hierachter schuilgaat.’
Voor de vrijwillige ambassadeurs was het een inspirerende dag. Ook voor vrijwilligster Ina Jansen, die door de training weet wat haar volgende stap zal zijn in haar lokale lobbycampagne voor budgethouders. ‘Ik ga binnenkort aanschuiven bij een raadsvergadering van mijn gemeente en eens goed luisteren naar de raadsleden’, licht Ina toe. Daarmee hoopt ze nieuwe contacten te leggen die haar uiteindelijk verder helpen om de positie van de budgethouder in de gemeente te verbeteren.